Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Utusan Malaysia Online - Berita Utama


KUALA LUMPUR 27 Jan. - Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) menerima baik keputusan kerajaan meneruskan penggunaan novel Interlok untuk komponen sastera (Komsas) dalam Bahasa Melayu tingkatan lima.
Bagaimanapun pada masa sama, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) tidak bersetuju dengan keputusan tersebut kerana ia diteruskan dengan pindaan pada bahagian tertentu.
Setiausaha Satu Gapena, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, mereka menyambut baik keputusan kerajaan untuk mengekalkan penggunaan novel Interlok itu.
Malah katanya, penubuhan panel bebas bagi membuat pindaan pada bahagian tertentu dalam novel karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain itu adalah dialu-alukan.
''Kami bersyukur kerajaan membuat keputusan itu. Bagaimanapun kami berharap perkataan asal dalam novel itu tidak diubah malah menyediakan glosari dan nota kaki bagi menjelaskan maksud perkataan-perkataan tertentu,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai keputusan kerajaan hari ini untuk meneruskan penggunaan novelInterlok sebagai sebuah novel untuk Komsas dalam Bahasa Melayu tingkatan lima.
Novel Interlok yang diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka menjadi kontroversi kerana didakwa mengandungi unsur sensitif yang menyinggung perasaan kaum India berhubung penggunaan perkataan 'pariah' (paria) di muka surat 211 dan 220.
Sehubungan itu, beberapa pihak mendesak kerajaan menarik balik penggunaan novel tersebut sehingga mendorong kajian semula dibuat melalui panel penilai yang dilantik.
Dalam pada itu, Zainal Abidin berkata, kerajaan turut diminta untuk mengambil kira penghinaan oleh kelompok tertentu yang bertindak membakar novel tersebut sehingga mengguriskan hati penulisnya, Datuk Abdullah Hussain.
''Kita tidak boleh berkompromi dalam penghinaan yang dibuat itu, oleh itu kami meminta kerajaan turut mengambil kira hal ini,'' katanya.
Sementara itu, Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali memberitahu, pihaknya tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan itu kerana ia diteruskan dengan pindaan.
Katanya, adalah lebih baik bagi kerajaan untuk menggantikan novel itu dengan karya lain daripada melakukan pindaan kepada naskhah asal Interlok.
''Sangat tidak betul sekiranya novel itu diubah apa-apa isi kandungannya tanpa kerelaan penulisnya dan jika dipersetujui sekalipun Perkasa akan berasa malu bagi pihak orang Melayu.
''Ia (keputusan) boleh dikatakan merupakan satu peristiwa yang amat malang kepada penulis yang juga merupakan seorang Sasterawan Negara dan kepada orang Melayu amnya.
''Novel itu telah diterbitkan lebih 40 tahun dulu dan sekiranya dirasakan ia tidak sesuai maka batalkan sahaja penggunaanya dengan menggantikan novel lain,'' katanya dalam kenyataan awal Perkasa.
Tambahnya, kandungan novel tersebut langsung tidak bermaksud untuk menghina mana-mana kaum malah perkataan paria memang wujud sehingga kini serta golongan belia India perlu tahu bahawa kasta itu memang wujud.

Comments

Popular posts from this blog

Doa Nasiri

KENYATAAN MEDIA PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA

kesan apabila kerajaan menarik balik kes rayuan isu kalimah ALLAH