Curfew Malaysia Covid-19

Asalamuaalaikum WBT
Sekadar cadangan, adalah lebih baik jika kerajaan mengikut jejak kerajaan Negeri Sarawak menjalankan "Curfew" daripada 7:00pm malam kepada 7:00am pagi. Ini juga salah satu cara membendung wabak ini daripada berleluasa.

Mungkin dengan cara ini dapat wabak Covid-19 ini dapat berkurangan. Ini memdangkan tiada urusan ke kedai dan sebagainya yang dapat dibuat selepas jam 7:00pm (Jikalau tinggal di Perak)

Dalam masa yang sama juga pihak kerajaan KKM juga boleh membuat Sanitize di kawasan awam seperti di Supermarket, market, tempat "Red Zone" , pejabat kerajaan dan tempat-tempat yang banyak dikunjugi oleh orang ramai memandangkan pada masa itu tiada orang.

Ini juga salah satu cara membunuh/membendung wabak Covid-19 ini merebak. Dengan waktu ini juga kita dapat membuat 2 perkara serentak iaitu membasmi serta mengelak rakyat daripada terus berjangkit.

Memandangkan cara ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana negara. Kebanyakan negara Sanitize ketika FULL LOCK DOWN. Kenapa kita tidak berbuat sekarang daripada wabak ini berjangkit kepada ramai orang. Semasa "Curfew" ini juga adalah peluang dan ruang untuk membuat perbersihan.

Walaupun hanya seorang sahaja yang dibernakkan keluar untuk membeli keperluan harian namun mereka ini juga tetap terdedah kepada jangkitan wabak Covid-19 ini. Wabak ini tetap terdedah kepada pihak yang menjalankan Perintah Kawalan Pergerakan iaitu PDRM dan ATM.

Sekadar cadangan dan pandangan

Irwan Fahmi Ideris
24hb March 2020
9;48pm

#Day7
#Covid19
#MalaysiaPartialLockDown
#KekalTenang
#StayAtHomeAndStaySafe

Comments

Popular posts from this blog

Doa Nasiri

KENYATAAN MEDIA PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA

kesan apabila kerajaan menarik balik kes rayuan isu kalimah ALLAH