Akibat daripada Pimpinan yang Lemah

Asalamuaalaikum,

Kita tentu pernah mendengar cerita Natrah & Lina Joy, kedua-duanya berkaitan dengan Agama, Isu Natrah yang mana sehingga mengorbankan nyawa dan mahkamah Belanda mengarahkan Natrah perlu balik kepada Agama asalnya Kristian. Kerana uundang-undang negara itu apabila kanak-kanak yang berusia bawah 16 tahun agamanya ditentukan oleh keluarganya

Isu Lina Joy pula berbeza, Lina Joy atau nama Islamnya Azlina Jailani merupakan wanita Melayu yang berumur 42 tahun tetapi kini mengaku telah murtad (keluar dari agama Islam) dan memeluk agama Kristian Katolik. Lantaran itu beliau cuba menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalan MyKad yang dimilikinya. Rayuan dan permohonannya dibuat dengan mengenepikan kuasa mahkamah syariah, tetapi secara lansung melalui proses undang-undang sivil. Pada mulanya beliau ke Mahkamah Tinggi, kemudian ke Mahkamah Rayuan, seterusnya ke Mahkamah Syariah dan Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia (JPN).

Isu murtad merupakan subjek yang sensitif bagi orang Melayu yang hampir 100 % menganut agama Islam di Malaysia Kebolehpercayaan kerajaan boleh disalahtafsir jika gagal menangani isu-isu sebegini dan boleh mencetuskan rusuhan sebagaimana Rusuhan Natrah di Singapura tahun 1950 dahulu.

Dua-dua isu ini berbeza Natrah yang kembali ke Agama asalnya Kristian atas arahan mahkamah Belanda, dan Lina Joy yang mahu memadam status Islam dalam Mykad nya, tetapi tetap dibawa ke mahkamah. Ini menunjukkan Islam diserang dari pelbagai sudut.

Sekarang Kalimah ALLAH pula diheret ke mahkamah. Penggunaan Kalimah ALLAH ini boleh memesongkan Akidah Umat Islam. Perkara ini adalah klimax kepada umat Islam dI Malaysia ini. Bayangkan jika kita tidak pertahankan Kaimah ALLAH ini sudah pasti akan lebih banyak umat Islam di Malaysia ini menjadi seperti Lina Joy.

Di sini saya juga melihat petapa pentingnya Kuasa yang menjadi penentu survaival Islam Melayu di Malaysia ini. Kita dapat melihat betapa lemahnya pimpinan Hj Najib yang mana keputusan-keputusan Hj Najib banyak mmerugikan umat Islam Melayu di Negara ini. Ini adalah bibik-bibik sama seperti Kamal Antartuk yang menyebabkan kerajaan Uthmaniah (kerajaan Islam) tumbang. Apakah ini umat Islam mahukan?

Dalam masa yang sama mari bersama-sama saya pada 10hb Sept 2013 kita ke Mahkamah kita Pertanhanan Kailmah ALLAH, daripada digunakan oleh bukan orang-orang bukan Islam...........

ALLAHUAKHBAR!!!
ALLAHUAKHBAR!!!
ALLAHUAKHBAR!!!

Wasalam

Irwan Fahmi Ideris

Comments

  1. Kalimah Allah bkn hak ekslusif org islam. Kalimah Allah telah digunakn lebih awal o yahudi & nasrani...krn kedua agama ini juga dtg drp Allah. Mrk juga beriman kpd Allah dgn cara mrk....cuma mrk tdk beriman kpd Nabi Muhammad saw dan Al Quran. Apa yg patut kita pertahankan SAMPAI MATI adalh Hukum Allah. Hanya Hukum Allah yg bole menyelesaikan belengu yg dihadapi o ummat arini. ALLAHUALAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Apa ke bangangnye statement. Kalau Kalimah Allah yang mudah pun tak dapat nak pertahan, macam mana nak tegakkan hukum Allah? Dah nama Dia pun dipandang enteng,inikan pulak hukum. Jangan nak main cakap macam budak tadika je. Nama Muslimah dah betullah tu, tapi janganlah nak cuba halalkan cara. Bengong tak bertempat..!!!

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Doa Nasiri

KENYATAAN MEDIA PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA

kesan apabila kerajaan menarik balik kes rayuan isu kalimah ALLAH