KERAJAAN PATUT BERHENTI DARIPADA BERAHSIA - Tun Dr Mahathir Mohammad

Asalamuaalaikum

"Kerajaan tidak patut berahsia kerana ia melibatkan rakyat Malaysia," kata bekas perdana menteri

"Menyembunyikannya daripada pengetahuan awam bermaksud terhadap perkara dalam perjanjian itu yang (perunding) tidak mahu orang awam tahu," kata Mahathir, yang telah membaca keseluruhan 29 bahagian dalam perjanjian itu.

"Perjanjian ini akan meningkatkan import kita dan mengurangkan eksport. Ia tidak bagus untuk kita. Saya secara tidak langsung memberitahu kerajaan supaya tidak tandatangan perjanjian ini. (Tun Dr Mahathir)



Selepas kegagalan dalam menentukan haluan agenda perdagangan dunia dalam perjanjian Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), Amerika Syarikat (AS) sekarang sedang berusaha memperluaskan pengaruh perdagangannya melalui Perjanjian Persahabatan Trans-Pasifik atau Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA).

Adalah diharapkan kerajaan dapat teliti agenda tersurat AS melalui perjanjian TPPA ini. Ia dirunding antara Australia, AS, New Zealand, Kanada, Mexico, Chile, Brunei, Malaysia dan Vietnam.

Ia adalah sebahagian usaha korporat gergasi AS yang mendesak kepada agenda memperluas dan mengukuhkan penguasaan mereka dengan mengetepikan hak warga dunia negara Selatan. Apa yang kita bimbangkan Malaysia akan menandatangani rundingan TPPA yang dijangka dimeterai pada Oktober 2013 di Brunei.

Perjanjian itu antaranya akan melibatkan peraturan ubat generik yang murah dan mempunyai kandungan dan kesan sama dengan ubat asli tidak lagi dibenarkan dijual di negara ini. Ini bermakna ubat hanya boleh dibeli secara langsung daripada syarikat farmasi asal yang akan menyebabkan kos ubat mahal.

Ini berlaku kerana dalam perjanjian TPPA dalam Hak Harta Intelektual ke atas ubat dikuatkuasakan untuk melindungi syarikat gergasi farmaseutikal antarabangsa. Lebih merisaukan lagi ialah TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari USA yang menerima subsidi tinggi akan dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas jika TPPA dimeterai.

Termasuk dalam agenda rundingan TPPA ialah juga bidang pelaburan dan khidmat undang-undang dan pelbagai khidmat profesional tempatan yang lain akan berhadapan persaingan pasaran terbuka. Persoalannya sejauh manakah industri perkhidmatan kita sedia berhadapan dengan kemasukan syarikat gergasi ini?

Apa yang harus diketahui rakyat Malaysia ialah rundingan TPPA ini sangat berisiko tinggi untuk Malaysia kerana klausa yang terkandung di dalamnya boleh merangkumi hampir semua industri dan mewujudkan persaingan yang akan merugikan ekonomi tempatan.

Seperti FTA, kesan perjanjian TPPA akan berakhir dengan kerugian yang akan ditanggung oleh usahawan tempatan serta membebankan kualiti hidup rakyat dan meningkatkan kos hidup rakyat keseluruhannya.

Terdapat agenda-agenda dalam pelaburan yang hendak diwujudkan tidak dipersetujui oleh negara seperti Australia dan New Zealand kerana menggugat kedaulatan negara tersebut dalam hak membuat keputusan.

Jika Australia dan New Zealand dua buah negara maju pun menolak isu-isu pelaburan seperti layanan status tempatan maka Malaysia juga harus memikirkan mengenainya.

Sehubungan itu Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) membuat gesaan supaya:

• Rundingan TPPA ditangguh sehingga segala teks dan semua dokumen relevan mengenainya didedahkan kepada penelitian orang awam dan NGO.
• Rundingan berhubungan dengan pelaburan seperti status layanan tempatan yang merugikan itu harus dibuang daripada TPPA. Namun jika kerajaan ingin teruskan dalam bahagian berkaitan pelaburan, perkara-perkara seperti penyelesaian pertikaian antara pelaburan dan negara dikecualikan sebagaimana dilakukan Australia.
• MITI harus memberi penerangan mengenai hal ini.  
Pada asasnya TPPA adalah versi baru dari FTA dengan USA. Perjanjian FTA menerima bantahan pelbagai pihak yang akhirnya tidak ditandatangani oleh Malaysia dan FTA mengikut jadual asalnya.

Malah kebanyakan isu dan isu kandungan TPPA adalah perkara-perkara yang diutara dan dirundingkan dalam Perjanjian Langkah-Langkah Pelaburan Berkaitan dengan Perdagangan (TRIMs), Perjanjian Hak-Hak Harta Pemilikan Intelektual Berkaitan Dengan Perdagangan (TRIPs), Perjanjian Perdagangan Berkaitan dengan bidang Perkhidmatan (TRiS) serta perjanjian perdagangan dengan pertanian yang terkandung dalam WTO.

Berdasarkan kepada perkara-perkara di atas adalah diharapkan kerajaan Malaysia tidak meneruskan penyertaan dalam rundingan TPPA sehingga analisis terperinci dapat dihasilkan untuk dibahaskan kepada umum mengenai kebaikan dan keburukan perjanjian TPPA tersebut.



Kepimpinan Wira Perkasa Malaysia mendesak supaya tidak menanada tangani perjanjian tersebut

Waasalam

Comments

  1. Dengarlah nasihat pakar. Tidak akan muncul lagi Tun Mahathir di Malaysia selain yang 'ini'.

    ReplyDelete
  2. TPPA ini merampas Kemerdekaan Negara. Kita harus tolak TPPA ini

    ReplyDelete
  3. Kerajaan kena bentuk satu badan utk menyenaraikan perkara nagatif terhadap negara dgn TPPA ini...Jika takut akan berdepan dgn dipersalahkan KENAPA TIDAK MENYAIN PERJANJIAN AKAN DIADAKAN DI BRUNEI kelak...!(SEGERA,SEGERA,SEGERA...)

    ReplyDelete
  4. walaupun sejahat mahathir tapi idea dia memajukan negara malaysia..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Doa Nasiri

KENYATAAN MEDIA PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA

kesan apabila kerajaan menarik balik kes rayuan isu kalimah ALLAH