Negara bakal dijajah kembali

Apakah negara kita membagun dengan adanya bantuan daripada Negara luar? Tidak ada TPP, negara kita sudah pun diketegerikan antara yang sedang membangun. 

Adakah Sejarah akan berulang?
Malaysia secara tidak langsung  akan menerima 'US Advisor' setaraf dengan 'British Advisor' atau Residen British pada masa campur tangan Inggeris sehingga Tanah Melayu terjajah secara fisikal.

Adakah negara kembali dijajah dengan ode baru? Neo-colonisation atau adakah TPPA sekadar merentasi era globalisasi ? dan akan terhakiskah kedaulatan Raja-raja Melayu dalam suatu masa tertentu ?

Semasa ekonomi dunia gawat, negara kita mengambil beberapa tindakan drastik membuat keputusan bijak dengan tidak meminjam pinjaman daripada IMF, tidak memperdagangkan Ringgit. 

Dasar pandang ke timur pun mula diperkenalkan ini kerana Jepun sebagai contoh antara negara yang cepat (recovery) apa bila sesuatu berlaku daripada serangan Bom perang dunia ke dua dan pada 2008 Tsnunami. Kita lihat negara ini begitu cepat bagun daripada kejatuhan. 

Apabila Negara kita bila sudah membangun dan nampak ada potensi maka adalah pelbagai Agreement, arrangements dan kesempatan yang di ambil oleh kuasa- kuasa besar. Kerajaan kini membuat keputusan yang merugikan kita. Dalam keadaan kini bumiputra masih lagi terkapai-kapai bersaing sesama didalam negara, banyangkan jika ekonomi kita pula dibuka untuk negara-negara kuasa besar. 

Saya sudah merasakan sudah kita perlu menentang suatu yang merugikan kita dan negara. Kita Merdeka dengan tidak berlakunya pertumpahan darah dan adakah negara kita bakal dijajah kembali dengan tiada pertumpahan darah?

#SudahCukupSegalanyaDiGadai
#TolakTPP

Wasalam

Irwan Fahmi Ideris

Comments

Popular posts from this blog

Kali ini sudah pasti kami tidak akan tertipu lagi.

Sudah Cukup segalanya digadai, Hj Najib Wajar Meletakkan Jawatan

PDRM Harus bertindak