Jemaah Tabliq Adalah Jemaah Yang Taat

Asalamuaalaikum WBT

Ramai rakyat Malaysia termasuk umat Islam sendiri menyalahkan jemaah Tabliq, sedangkan mereka ini tidak pernah memberi maslah kepada kerajaan sebelum ini. Mereka ini hanya mengamalkan perintah ALLAH dan sunah Rasulullah SAW.

Jemaah Tabliq ini juga menjalakan kerja-kerja dakwah, kerja-kerja dakwah mereka bukan dibayar dan tidak dibiayai oleh mana-mana pihak. Mereka buat kerana ALLAH. Setidak tidaknya jemaah Tabliq ini mampu mengumpul umat Islam dengan begitu ramai. Tak perlu dibayar pun. Janganlah kita memandang serong terhadap Jemaah Tabliq ini kerana dakwah-dakwah mereka yang tak mampu kita laksanakan.

Inilah sebab Islam mengHARAMkan minum arak yang boleh menyebabkan kita hilang kawalan pada diri sendiri serta mengHARAMkan juga memakan binatang-binatang seperti babi, binatang bertaring, binatang yang mempunyai kuku yang tajam, binatang dua alam (hidup didarat dan didalam air) dan sebagainya kerana kebanyakan bintang-binatang ini merbahaya dan beracun.

Ini adalah kerana Islam itu sendiri mengamalkan kebersihan. HALAL kepada yang tidak memudaratkan dan HARAM kepada perkara yang memudaratkan.

Ini juga suatu pengajaran kepada kita semua supaya tidak lagi memakan perkara yang pelik dan HARAM.

Jangan lagi menyalahkan jemaah tabliq ini kerana mereka hanya membuat perkara yang sama dilakukan oleh Rasulullah SAW. Kebanyakan mereka ini bukan orang-orang yang berada mungkin tidak sampai message tersebut.

Jadi jika kita kenal mereka ini bagi tahu kepada mereka, jika nak memberi tahu pun biar dengan jarak yang selamat dan janganlah memudaratkan diri kita pula.

Irwan Fahmi Ideris
#Covid19
#Day11
#MalaysiaMovementControlOrder
#StayHomeStaySafe
#KekalTenang

Comments

Popular posts from this blog

Doa Nasiri

KENYATAAN MEDIA PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA

kesan apabila kerajaan menarik balik kes rayuan isu kalimah ALLAH